Wróblewski i po...Sztuka Realizmu Bezpośredniego Muzeum Narodowe w Lublinie 28.04 - 27.08 2023 Zespół kuratorski: Marcin Lachowski, Aleksandra Blonka-Drzażdżewskia, Łukasz Wiącek
Artystki i Artyści : Liwia Bargieł, Mirosław Bałka, Maciej Bieniasz, Rafał Bujnowski, Ignacy Czwartos, Oskar Dawicki, Rafał Eret, Zbylut Grzywacz, Władysław Hasior, Karolina Jabłońska, Bartłomiej Kiełbowicz, Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Przemysław Matecki, Jarosław Modzelewski, Irena Nawrot, Jerzy Nowosielski, Tomasz Partyka, Stefan Paruch, Arek Pasożyt, Antoni Janusz Pastwa, Grzegorz L. Piotrowski, Aleka Polis, Wilhelm Sasnal, Leszek Sobocki, Marek Sobczyk, Beata Sosnowska, Jonasz Stern, Marta Szulc, Iza Tarasewicz, Mariusz Tarkawian, Waldemar Tatarczuk, Mariusz Wilczyński.
(...)Nic dziwnego, że Bartłomiej Kiełbowicz posłużył się kalką dzieła Andrzeja Wróblewskiego Obraz na temat okropności wojennych, (Ryby bez głów) w kontekście niedawnej i wciąż trwającej agresji militarnej Rosji na Ukrainę. Nasuwa się tu skojarzenie, że tak samo jak w pierwszej połowie XX wieku narastające napięcie gospodarczo polityczne doprowadziło do wybuchu drugiej wojny światowej, i dziś w obliczu globalnych niepokojów, szalejącej inflacji oraz skutków pandemii COVID-19 wydawać się może, że globalna katastrofa jest znów nieunikniona. Kiełbowicz umyślnie używa cytatu z pracy Wróblewskiego do zobrazowania niebywałych zbrodni wojennych dokonanych przez rosyjskich żołnierzy na cywilnej ludności Ukrainy. Z wyzwolonych przez siły ukraińskie miast wyłania się krajobraz postapokaliptyczny. Odnalezione ofiary zbrodni wojennych, w tym zgwałcone kobiety, które rosyjscy żołnierze próbowali spalić, zabici urzędnicy samorządowi, dzieci, starsze osoby czy młodzi mężczyźni wszyscy byli cywilami. Ciała wielu z nich noszą ślady skrępowania rąk, tortur oraz egzekucji dokonanej przez strzał w tył głowy. W pracy Kiełbowicza widać to samo kłębowisko porozrzucanych rybich korpusów, poodcinane łby oraz ogony. Miejsca cięcia rybich korpusów artysta wypełnia niebiesko-żółtą flagą ukraińską, tym samym ponownie nadając ludzki wymiar zamordowanym jak owe ryby osobom(...). Łukasz Wiącek
Wróblewkski i po... widok wystawy
Wróblewski i po (...) widok wystawy
Wróblewski i po (...) widok wystawy
Okroponości wojny (after Wróblewski)
Okroponości wojny (after Wróblewski)
Liwia Bargieł na wystawie Wróblewski i po (...) (w tle Pandemobook 1)
Pandemobook 1, Liwia Bargieł/Bartek Kiełbowicz, kadr z filmu