Borderline
Group Exhibition: Muzeum Współczesne Wrocław, Triennale Rysunku
Curator: Stach Szabłowski
Group Exhibition: Muzeum Współczesne Wrocław, Triennale Rysunku
Curator: Stach Szabłowski
W twórczości Bartka Kiełbowicza praktyka malarska przenika się z rysunkową, ta zaś od techniki reprezentacji zmierza w stronę czystego gestu, form transowych i quasi performatywnych. W wyborze prac artysty na Borderline przedstawiamy szeroką gamę rysunkowych scenariuszy; realizacja wielu z nich dociera do granic tej dyscypliny. Anegdotycznym punktem odniesienia, a także źródłem niektórych motywów powracających w pracach Kiełbowicza jest epizod z jego artystyczno-instytucjonalnej biografii. W 2015 roku artysta związał się z pewną galerią z Brukseli i został zaproszony na pobyt twórczy do rezydencji zamożnej kolekcjonerki w małym, belgijskim miasteczku. Byla to interesująca, choć niełatwa konfrontacja z międzynarodowym rynkiem sztuki, a także przestrzenią, w której twórcy przypadła do odegrania rola wyobcowanego „innego”. To właśnie z rezydencji pochodzą prace zebrane w tece Rysunki hrabiny, a także motyw żywopłotów, za którymi skrywają się przed oczyma obcych belgijskie domy. Żywopłot to zapora żywa, ale nieprzenikniona. W podobnym sposób zbudowane są niektóre prace artysty; każda kolejna nakreślona linia zamiast budowaniu przedstawienia, służy raczej zagęszczaniu zapory, która ma zatrzymać oko widza na powierzchni pracy; to co mogłoby znajdować się po drugiej stronie, pozostaje obecne ale nie ukazane.
tekst: Stach Szabłowski
tekst: Stach Szabłowski